Belgium | België | |
Banneux | ![]() |
![]() |
![]() |
Virgin
of the Poor
|
Maagd
der armen
|
![]() |
![]() |
|
Bissegem | Mother
of Consolation On january the 4th 1812 verger Leveugle noticed a bit of moisture out of the eyes of the Statue of Mary. Day after day the Statue keeps weeping till january the 7th. Many witnesses declared this miracle for truth and even a Priest from Kortrijk told that the moisture tasted salty. A Pilgrimage from Poperinge to Bissegem was the result. A Manuscript written by Pieter Cuvelier descripes this Tour. Gradually the interrest diminished and about 1840 the devotion came to an end. After 1840 the Statue was lost till 1900 when the Priest Picavet bought the Statue of Mary in an Antiquaire in Kortrijk. The devotion increased and the people of Bissegem worships The Statue as: Mother of Consolation. On October the 25th 1904 Pope Pius X gave an full indulgence for those who visited the Curch of Bissegem from 15th to 22nd of August during the Pilgimage. more information |
Troosteres
der bedrukten |
![]() |
![]() |
|
Bissegem |
Onze
Lieve Vrouw van de Herteklop Een schipper op de Leie ter hoogte van Bissegem, kwam vast te lopen met zijn boot die stenen vervoerde. Bij een poging om het Leieschip weer vlot te krijgen, verdronk één van zijn kinderen bijna. Nadat de arme man beloofde om ter plaatse een kapel te bouwen indien zijn kind bleef leven, begon dit opnieuw te ademen en het werd op die manier gered van de verdrinkingsdood. Wanneer dit gebeurde valt nog moeilijk te achterhalen, maar feit is dat het kapelletje vermeld wordt in een archiefstuk van 1776. Na deze gebeurtenis zouden de voorbijvarende schippers symbolisch een steen op de oever hebben gegooid om zo in de onkosten van het Kapelleke ter Leye te delen. Wegens de aanleg van het jaagpad langs de Leie in 1880, diende de kapel in 1889 gesloopt te worden. Ze was toen al erg getekend door de ouderdom en de jaarlijkse overstromingen.Er werd een nieuwe kapel gebouwd aan de dreef van de het hof Sint-Omaars: de Kapel van O.L.V. te Ruste. Maar ook die kapel moest wijken wegens het rechttrekken van de de Kerkstraat in 1909. Uiteindelijk werd in 1912 de huidige kapel opgetrokken en in 1950 kreeg de gotische kapel een brandglas. De O.L.V. erin draagt een steenkappershamertje en het kind een wereldbol. Sindsdien wordt Maria er vereerd als O.L.V. van de Herteklop. meer informatie |
|
![]() |
![]() |
|
Haastrecht |
Maria
ter Weghe In 1609, in the little Village Foy (French-Belgium) an old Oak was cut down. Before they chopped the wood they found inside the tree little stones and a small Statue of Mary that was placed behind three bars. This Statue must be placed inside the tree ages before, were as the years go by it was covered by leaves and became forgotten. After it was found in 1609 The Statue was placed in an Oak nearby and became the topic of miracles. The worship began and Bissegem became a place of pilgrimage. In 1623 they build a Church devoted to the Dear Lady of Foy more information |
Maria
ter Weghe In 1609 werd in Foy, een plaatsje in het Franstalige deel van België, op de weg naar de bedevaartsplaats Dinant, een oude eikenboom omgekapt. Toen men de gekapte boom in moten wilde hakken, vond men in het binnenste van de boom een aantal kleine steentjes en een pijpaarden Mariabeeldje, dat was geplaatst achter drie tralies. Eeuwen eerder moet dit beeldje in een holte van de eik zijn gezet. Het werd langzamerhand overgroeid door de boom en raakte in de vergetelheid. Na de vondst werd het beeldje geplaatst in de holte van een naburige eikenboom Het beeldje werd vereerd en al snel begonnen de wonderen rond dit beeldje, hetgeen een toeloop van pelgrims tot gevolg had. In 1623 werd een kerk gebouwd, gewijd aan deze Onze-Lieve-Vrouw van Foy. meer informatie |
![]() |
![]() |
|
Scherpenheuvel![]() |
Our
Dear Lady of Scherpenheuvel |
Onze
Lieve Vrouw van Scherpenheuvel De geschiedenis van Scherpenheuvel, de vlaamse pelgrimsoord gaat terug naar een oude legende. Rond het jaar 1500 vond een herder een Mariabeeld in een oude eik op de Scherpe Heuvel tussen de dorpen Aardschot en Diest. Toen hij het beeld probeerde te pakken bleef hij als versteend staan. Hij kon zich niet meer bewegen. Zijn werkgever vond hem uren later, als bevroren op dezelfde plaats, het beeld in zijn hand.De man pakte het beeld uit de handen van de herder en plaatste het terug in de eik. Toen kon de man zich weer bewegen. Sindsdien is Scherpenheuvel een belangrijke bedevaartsoord. |
Bosnia-Hercegovina | Bosnië-Hercegovina | |
Medjudorje | ||
![]() |
Gospa On June 24, 1981, in the mountain village of Medjugorje, Yugoslavia, Our Lady appeared to On June 24, 1981, two girls, Ivanka Ivankovic and Mirjana Dragicevicsix children. She identified herself as the Blessed Virgin, Queen of Peace, and has continued to appear to the young people every day. Her message is peace, peace with God and man. In Mary's own words to the children, "I have come to tell the world that God exists. Many cures, which occurred, and are still occurring in connection with the apparitions of Our Lady in Medjugorje, may be considered miracles according to the biblical definition of a miracle. more information |
Gospa |
England | Engeland | |
![]() |
![]() |
|
Walsingham |
Our
dear Lady of Walsingham The Virgin Mary appeared to Racheldis de Faverches, a widow who lived in Walsingham, England in the eleventh century. There, at her request, a shrine was built containing a replica of a Holy House at Nazareth. For several centuries, the Shrine at Walsingham, of all Marian holy places, became the one most frequented by pilgrims. The road from London to the shrine in Walsingham was one of the most heavily traveled in England. During the religious turmoil of the 16th century, the House of Mary at Walsingham and many other shrines were destroyed. In recent years, however, both Anglicans and Roman Catholics have erected shrines to Our Lady of Walsingham. more information |
Onze
Lieve Vrouw van Walsingham De Maagd Maria verscheen in de elfde eeuw aan Racheldis de Faverchers, een weduwe woonachtig in Walsingham. Op verzoek van Maria werd daar een kapel gebouwd waarin zich een replika bevond van het Heilige Huis van Nazareth. Eeuwen lang was Walsingham één van de meest bezochte heiligdommen van alle Mariabedevaartsoorden. De weg van Londen naar de kapel in Walsingham was de meest bereisde wegen in Engeland. Tijdens de religieuze strubbelingen gedurende de 16e eeuw, werd het heiligidom in Walingham samen met diverse andere kappellen vernietigd. In de afgelopen jaren hebben zowel anglicanen als rooms-katholieken diverse heiligdommen toegewijd aan Onze Lieve Vrouw van Walsingham. meer informatie |
France | Frankrijk | |
![]() |
![]() |
|
Chartres |
In 876, the cathedral became an important Christian pilgrimage stop when
it received a piece of fabric believed to have been the garment Mary wore
when she gave birth to Jesus. Many miracles have been attributed to the
cloth, which was once also stored in the cathedral’s crypt. It’s said that when Normans attacked the city in the 10th century, the bishop of Chartres waved the Sancta Camisia from the top of the church, causing the invaders to flee and leading the people of Chartres to believe that they were under the Blessed Virgin’s protection. It was their dedication to the Virgin that inspired the townspeople of Chartres to expand and renovate the cathedral after a damaging fire in 1134. Most significantly, a few days after the church was very severely damaged by fire in 1194, the Sancta Camisa was found intact. This was taken as a miraculous sign from Mary that a more magnificent cathedral should be built there. Thus began the construction of the cathedral that stands at Chartres today |
In
876 werd de kathedraal van Chartres een belangrijk pelgrimsoord toen Chartres
een stukje textiel verkreeg dat volgens de katholieke kerk de mantel van
Maria was. Deze zou zij hebben gedragen toen zij Jezus ter wereld bracht.
Daarna werden vele wonderen toegeschreven aan de mantel die ooit ook in
de crypte van de kathedraal werd bewaard. Er werd beweerd dat tijdens de aanval van de noormannen op Chartres in de 10e eeuw, de bisschop van Chartres op de top van de kerk met de Heilige Camisa zwaaide. Hierdoor zouden de aanvallers gevlucht zijn en sindsdien is de Maagd Maria de patrones van Chartres. In hun verering voor Maria werd de kathedraal verbreid en gerenoveerd nadat een brand de oude kerk in 1134 in de as had gelegd. Bewonderenswaardig was dat na de brand on 1194 de Heilige Camisa helemaal intact werd gevonden. Dit mirakuleuze teken werd gezien als een teken van Maria dat op deze plek een groot kathedraal gebouwd moest worden. Daarna begon de bouw van de kathedraal zoals dat nu in Chartres staat. |
![]() |
![]() |
|
|
Our
Dear Lady of Lourdes On 11 February 1858 a young girl of 14 years, Bernadette Soubirous, went with her sister and another girl to gather wood along the banks of the river Gave. Above an open cave Bernadette saw “A Beautiful Lady”. She appeared to her eighteen times between 11th February and 16th July. But it was the words that were spoken on the 13th apparition that were to be decisive for the future of Lourdes: “Go tell the priests to build a chapel here and come here in procession”. It was not until the sixteenth apparition on 25th March that the “Lady” revealed herself: “I am the Immaculate Conception”. Today Lourdes is one of the most visited place of pilgrimage. Four years after Bernadette's visions, in 1862, the bishop of the diocese declared the faithful "justified in believing the reality of the apparition" of Our Lady. A basilica was built upon the rock and a few yeas later the basilica was consecrated. In 1883 the foundation stone of another church was laid. It was built at the foot of the basilica and was consecrated in 1901 and called the 'Church of the Rosary'. |
Onze
Lieve Vrouw van Lourdes Op 11 februari 1858 ging een jong meisje, Bernadette Soubirous samen met haar zusje en een ander meisje op zoek naar hout langs de oever van de rivier Gave. Boven een grot zag Bernadette plotseling een "schone dame" verschijnen. Tussen 11 februari en 26 juli verscheen de Maagd Maria nog 18 keer voor Bernadette. Maar de woorden van Maria die zij op haar 13e verschijning uitsprak, gaf de toekomst aan voor Lourdes: "Laat de pieisters weten dat zij op deze plek een kapel moeten bouwen en dat zij in processie hier moeten komen." Pas op haar zestiende verschijning vertelde Maria wie zij was: "Ik ben de onbevlekte ontvangenis". Vandaag de dag is Lourdes de meest bezochte bedevaartplaats. Vier jaar na de verschijningen van De Heilige Maagd, in 1862, verklaarde de bisschop van het bisdom het vertoruwen in Maria, op basis van de waarheden van haar verschijningen. Bij de grot werd een kerk gebouwd en een paar jaar later geheiligd. In 1883 werd de eerste steen gelegd voor een veel groter kerk aan de voet van de eerste kapel. Deze werd in 1901 geheiligd en werd de 'kerk van de rozenkrans' genoemd. |
Germany | Duitsland | |
![]() |
![]() |
|
Cologne |
The
Cathedral Grace Madonna Cologne, Germany |
|
![]() |
![]() |
|
Moresnet |
Mary's
Aid / Oak |
Maria
Helpster / 'Eikschen' |
Ireland | Ierland | |
![]() |
![]() |
|
![]() |
On the 21st of August, 1879, Our Lady, St. Joseph and St. John the Evangelist appeared to Margaret and Mary O´Beirnne and Mary McLoughlin at the local Knock Parish Church. This Apparition was witnessed by fifteen people, young and old. What they and thirteen others saw in the still-bright day was a beautiful woman, clothed in white garments, wearing a large brilliant crown.On her right stood St. Joseph. On her left stood St. John the Evangelist, dressed as a bishop. From
this miraculous occurance Knock has grown to the status of an internationally
recognised Marian Shrine. The personal pilgrimage of Pope John Paul II
in 1979, commemorating the centenary of the Apparition, inspired an even
greater devotion to the Shrine. Mother Teresa of Calcutta visited the
Shrine in June of 1993. One and a half million pilgrims visit the Shrine
every year. |
Op 21 autgustus 1879 verscheen Maria, Sint jozef en Sint Johannes de Doper aan Margaret en Mary O´Beirne en Mary McLoughin bij de locale kerk in Knock, Ierland. Er watren rond de 15 dorpsgenoten, jong en oud getuige van deze verschijning. Wat zij zagen op klaarlichte dag was een prachtige vrouw, gekleed in witte kleding met een grote blinkende kroon. Rechts stond Sint Jozef en links Sint Johannes de Doper, gekleed als bisschop. Door
deze wonderlijke verschijning is Knock uitgegroeid tot een internationale
Maria heiligdom. De persoonlijke bedevaart van paus Johannes Paulus II
in 1979 naar Knock zorgde voor een nog grotere devotie naar deze heiligdon.
Moeder Theresia bracht een bezoek aan knock in juni 1993 |
Japan | Japan | |
![]() |
![]() |
|
Our
dear Lady of Akita In 1984 the tears of the wooden statue of Our Lady of Akita were declared authentic by Bishop Ito. |
Onze
Lieve Vrouw van Akita In
1984 werden de tranen van het Madonnabeeld van Akito authentiek verklaard
door bisschop Ito. |
|
The Netherlands | Nederland | |
![]() |
![]() |
|
Aardenburg |
Our
Dear Lady with the Inkpot From the last quarter of the 13th Century a Mariadevotion was started in the 'Our Dear Lady church' in Aardenburg. The consecration came every year to its heighst in the week after Whitsuntide, also known as 'the Ommeganck'. Aardenburg reach its climax as place of pilgrimage in the first half of the 15th century. (Source: Meertens instituut) |
O.L.V.
met de Inktpot Vanaf het laatste kwart van de 13e eeuw ontstond in de O.L. Vrouwekerk van Aardenburg een Mariadevotie. De verering kende haar jaarlijkse hoogtepunt in de week na Pinksteren die als 'den Ommeganck' bekend stond. Als bedevaartoord kende Aardenburg zijn grootste bloei waarschijnlijk in de eerste helft van de 15e eeuw. (Bron: Meertens instituut) |
![]() |
![]() |
|
Bergen op Zoom |
Onze
Lieve Vrouw in de zon De hoogtijdag van O.L. Vrouw in Bergen op Zoom was in de 15e en 16e eeuw Maria Hemelvaart (15 augustus). Op die dag werd het beeld centraal in de rijk versierde kerk geplaatst. In 1482/1483 verleende de Luikse bisschop een aflaat voor het bijwonen van het Marialof, wat mogelijkerwijs bedevaartgangers aantrok. Het is onzeker of de Mariaverering van Bergen op Zoom een pelgrimsoord maakte. De omvang van de verering, de aantrekkingskracht op hulpbehoevenden uit de omgeving en de votiefgeschenken die aan het beeld werden geofferd, doen echter veronderstellen dat de verering een zeker bedevaartkarakter heeft gekend. In 1944 herleefde de Mariaverering in de vorm van een lokale dankommegang op de dag van Maria Hemelvaart, die sindsdien jaarlijks wordt georganiseerd door het in 1945 opnieuw gestichte O.L. Vrouwegilde. (Bron: meertensinstituut) meer informatie |
|
![]() |
![]() |
|
Elshout | De
Wonderbare Moeder Tijdens de meimaand trekken duizenden pelgrims ter bedevaart naar O.L. Vrouw van Elshout, met als hoogtepunt de laatste meizondag, die in Elshout bekend staat als 'onze dag'. De bedevaart is vooral tijdens het laatste kwart van de 19e eeuw tot bloei gekomen. In de neogotische kerk van St. Jan Evangelist troont een laatmiddeleeuws houten beeld van de 'Wonderbare Moeder' in een nis boven een zijaltaar. De talrijke zilveren ex-voto's, de bloemen, de brandende kaarsen en de geschreven intenties getuigen van een bijzondere verering, zowel uit het verre verleden als uit recente tijden. De processie trekt tijdens de laatste meizondag sinds 1966 weer jaarlijks naar de devotiekapel aan de Gaarsweide, waar Maria verschenen zou zijn. meer informatie |
|
![]() |
![]() |
|
Handel |
Onze
Lieve Vrouw van handel Oorspronkelijk was de verering voor O.L. Vrouw van Handel uitsluitend een aangelegenheid van de bewoners van de heerlijkheid Gemert, wier beschermvrouwe zij was. Aan het einde van de 17e eeuw groeide de heilige plaats in korte tijd uit tot een interregionaal bedevaartoord voor katholieke inwoners van de Nederlandse Republiek, die in hoofdzaak kwamen uit de aangrenzende Meierij van Den Bosch. Omstreeks 1800 raakte de verering in verval door de concurrentie van de nabije bedevaartplaats Kevelaer (D) en de gevolgen van de Franse Revolutie. (Bron: Meertensinstituut) |
|
![]() |
![]() |
|
Oirschot |
Mother
of Consolation Our Dear Lady of the Holy Oak According to the investigations by the Priest Peter van Vladeracken in the beginning of the 17th Century the Pilgimage of The Dear Lady of the Oak started in the beginning of the 15th Century. Even after the breakdown of the Chapel in 1649 pilgrims visited this place. In the 19th Century the Chapel was rebuilded and enlarged begin 20th Century. more information: Meertensinstituut |
Troosteres
der Bedrukten OLV van de Heilige Eik Volgens de onderzoekingen die in het begin van de 17e eeuw werden verricht door de Oirschotse pastoor Peter van Vladeracken dateert de cultus van O.L. Vrouw van de H. Eik uit het begin van de 15e eeuw. Ook na de sloop van de cultuskapel in 1649, bleef men de bedevaartplaats bezoeken. In de 19e eeuw werd de kapel herbouwd en in het begin van de 20e eeuw vergroot. meer infromatie: Meertensinstituut |
![]() |
![]() |
|
Volendam![]() |
Mary
of the Water |
Maria
van het water De bedebaartplaats in Volendam ontstond nadat Hille Kok in 1985 gedurende haar bedbaart naar Lourdes werd "aangeraakt door God". Terug in Nederland ontving ze regelmatig verschijningen, visioenen en boodschappen van Maria en Jezus. Als vervolg hierop plaatste ze in maart 1988 een Mariabeeld op een betonnen fundament in het park. In 1988 werd een Mariabeeld geplaatst in het Boelenspark; in 1993 bouwde men daar een kapel voor het beeld, sindsdien trekt het in bescheiden mate lokale Mariavereerders en bedevaartgangers uit de wijde omgeving. meer infromatie: Hille Kok |
![]() |
![]() |
|
Portugal | Portugal | |
![]() |
![]() |
|
Fatima
|
Our
Dear Lady of Fatima Articles in PDF |
Onze
Lieve Vrouw van Fatima Artikelen in PDF |
Spain | Spanje | |
![]() |
![]() |
|
Benidorm |
The
Most Holy Virgin of Suffrage The Patroness |
|
![]() |
![]() |
|
Granada
|
Our
Lady of "Las Augustinias" Granada, Spain |
|
![]() |
![]() |
|
Tenerife |
The
Madonna di Candelaria The legend tells that de statue of The madonna di Candelaria was washed ashore after an storm. Guanches frightened by this unexpected apparition tried to stone her, but their arms were paralyzed. Convinced this was a supernatural force, the chief of Guimar picked the image up and took it to his cave, where it remained for almost half a century. Later on, the guanches built a proper sanctuary for its worship. The valuable image stayed on its designated site for three centuries, until 1826 when it disappeared in a flood which returned it to the sea. The popular devotion to the image made it necessary to replace it and the sculptor Fernando Estevez was charged to carve the new figure. Building on the church in wich the image of the Madonna was kept, was completed in 1958. Every summer many pilgrimages come to Candelaria. |
De
Madonna van Candelaria De legende vertelt dat op Tenerife na een hevige storm een vrouwenbeeld is aangespoeld dat werd opgemerkt door voorbij komende Guanches. Zij werden angstig en wilden het beeld bekogelen met keien maar hun armen waren als het ware verlamd en het beeld bleef totaal ongeschonden. De toenmalige Guanche-leider zag dit als een wonder en nam het beeld mee naar een grot waar het beeld 50 jaar verbleef. Later werd voor het beeld een kapel gebouwd waar het werd vereerd. Daar verbleef het beeld 3 eeuwen lang tot in 1826 het beeld tijdens een vloedgolf in zee verdween. De devotie was op dat moment op zo'n hoogtepunt dat het noodzakelijk was het beeld te vervangen. Beeldhouwer Fernando Estevez werd aangesteld om het nieuwe beeld te maken. De kerk waarin het beeld van de zwarte madonna wordt bewaard was in 1958 klaar. Iedere zomer komen vele pilgrims naar Candelaria. |